söndag 14 april 2013

Vilka då Beatles?

Paul McCartney, John Lennon, George Harrison och Ringo Starr. De fyra viktigaste personerna i den moderna musikens historia. The Beatles.

Varför jag skriver detta? Jag skriver detta i uppfostrande syfte eftersom jag förfärades över att läsa i DN idag att Twitter ska ha svämmats över av frågor om Paul McCartneys medverkan på Grammy. Unga twittrare undrade förbryllat: "Vem är den där gubben?".

Detta är enligt min mening lika upprörande som att fråga vad förintelsen är! En snabb check med min musikintresserade 15-åriga dotter bekräftar det otänkbara. Jodå, John "Imagine" Lennon kan hon placera men McCartney har hon bara "hört talas om"... tror hon. Mick Jagger? Ingen aning.

Visserligen har han väl inte gjort nåt intressant på skiva sen "Band On The Run", men ändå liksom... Hallå! Döööh! Det hör faktiskt till grundutbildningen för alla som vill kalla sig det minsta musikintresserade och allmänbildade att kunna namnet på popens anfäder. Och därmed basta!

2 kommentarer:

  1. Men det finns säkert en massa viktiga personer som du inte känner till. Beatles har väl fått uppmärksamhet så att de klarar sig.

    SvaraRadera
  2. Point taken. Det handlar väl mer om ryggmärgsreaktion hos den inre kränkta vita mannen hos mig. Men söte Paul. Det är ju. Obegripligt på ett sätt. Inte så att jag tycker att Beatles fått för lite uppmärksamhet Det är mer bara... Va?! Men okej. Jag har säkert massor av vita fläckar. So Educate me! :-)

    SvaraRadera